David Byrne.

13:57

Jag lyssnade väldigt mycket på Talking Heads förr. Deras skivor var ett tag nästan de enda jag spelade. Vi snackar på vinylens tid. Faktum är att jag inte bara lyssnade på dem, jag sjöng deras musik så fort jag fick chansen. Inför publik.

Under en tioårsperiod ungefär hade vi ett band som hette "Slippery People" som bara spelade covers på Talking Heads musik och jag var sångare. Jag var David Byrne. Fan vad kul det var. Sedan har jag nästan glömt bort dem. Annan musik dök upp och tog deras plats, och så småningom dök killarna upp och tog musikens plats. Det blev så. Med bebisar och små barn i huset lyssnade jag allt mindre. Synd. Nu börjar det komma tillbaka så smått och man kan glädjas åt musiken tillsammans med killarna.

Igår kväll var min fru och jag i Malmö. Jag hade fått konsertbiljetter i julklapp av henne till en turne jag inte ens visste var på gång. David Byrne spelar låtar han gjort tillsammans med Brian Eno. Jag är medveten om att alla som läser här kanske inte vet vad det är för gamla stofiler jag snackar om, men för mig är det otroligt stort.

Konserten var helt fantastisk. Nya låtar från plattan Byrne och Eno gjorde förra året blandades med gamla Talking Heads-klassiker, och Malmö konserthus kokade. Trots att det är en lokal där det är tänkt att man sitter ner i bänkraderna och lyssnar stod publiken upp och dansade större delen av konserten.


"I'm just an ordinary guy" sjunger David Byrne i "Burning down the House" iklädd vit tyllkjol.

Förutom ett tight band med en grym kör hade Byrne också dansare på scen. Men då snackar vi inte det där som man är van vid på Madonna-konserter eller Melodifestivaler. Nej. När David Byrne har dansare med sig blir det contemporary dans, asymetriskt och spännande. Det hela känns som en enda stor konstupplevelse, och jag har fullt upp med att titta på allt som sker på scenen samtidigt som jag sjunger med och dansar själv.

När konserten var slut längtade jag efter mitt gamla band. Jag hade blivit påmind om att jag älskar Talking Heads och David Byrne.

Och inte minst att jag älskar min fru.


PS. Så här säger Sydsvenskan. Och så här skriver DN om Stockholmskonserten.
Och här är en liten Spotifyplaylist med några Talking Heads-låtar som jag gillar.


Andra bloggar om , , , ,

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe